torsdag den 11. oktober 2012

der findes to slags gråd

Der findes for tiden to slags gråd herhjemme.
Der findes baby/barnegråd og mor gråd. De to typer for gråd kommer til udtryk på forskellige måde. Førstnævnte er meget højlydt mens sidstnævnte er lydløs. Men begge typer er meget opslidende.

Maja, min dejlige lille baby har desværre haft nogle ture med meget gråd det sidste stykke tid. Og jeg har været ved at gå til fordi jeg ikke har kunne finde ud af hvad der var galt og hjælpe hende.

Fx var der en søndag morgen hvor Brian var gået en tur med Mille og Malte og jeg skulle have en lur sammen med Maja. Maja hun blev bare så ked og jeg kunne slet ikke få hende til at falde til ro. Det var den dag jeg egentlig første gang blev rigtig klar over de to typer gråd vi har herhjemme. Men bedst som jeg havde opgivet at få hende til at falde i søvn og puttet hende i voksiposen for at gå en tur op til LIDL og trøste købe en pose slik, så faldt hun til ro. Jeg skyndte mig at smide jakken og skoene igen og putte mig under dynen på sofaen med en sovende Maja stående på gulvet.

Mens Brian har været i Frankrig har jeg nogen gange haft tre grædende børn på en gang - og f*ck det er hårdt. Mille og Malte går i den mest fantastiske børnehave/vuggestue hvor der er knald på hele dagen. Men en dag med meget aktivitet giver heldigvis trætte børn, men trætte børn har en kort lunte. To børn med kort lunte, en træt mor og sultne Maja er ikke altid en god kombi. Det er specielt når Maja brokker og er sulten det kan gå galt herhjemme. For så vil de to andre også hænge og have hjælp til noget de måske egentlig godt kunne selv. Men når jeg sidder med Maja ved brystet så er jeg bare meget lidt mobil og de store må vente lidt, og det absolut ikke altid helt ok ifølge Mille og Malte.

Igår gav jeg lidt op og spurgte efter hjælp hos Lisbeth og Morten, der er forældre til Magnus og Alberte, ungernes legekammerater. Mille og Malte skal med den hjem og lege i eftermiddag og vi skal spise aftensmad derhjemme. Det lettede lidt på min samvittighed, for så kommer ungerne til at hygge og de "slipper" for en sur træt mor. Mille og Malte spiste også morgenmad i Tumlelunden idag, for mit energi niveau er i bund. Ungerne elsker at spise der, så jeg bilder mig ind det er ok bare en gang i mellem.

Mor-gråden er ikke højlydt og den er ikke med tårer. Den er bare ualmindelig opslidende. Jeg er i afmagt når morgråden kommer snigende. Gråden kommer når børnene, for tiden oftest Maja, har grædt længe og jeg ikke kan finde ud af hvorfor og ikke kan få hende til at falde til ro. Der kan min morselvværd ligge på et lille sted.

Jeg ved godt jeg er en god mor, men nogen gange kunne jeg helt sikkert være bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar